M闚i帷y g這s

"Na pocz徠ku by這 S這wo, a S這wo by這 u Boga, i Bogiem by這 S這wo". (Jan 1,1.)

Zwyk造, rozs康ny cz這wiek, nic nie wiedz帷y o prawdach chrze軼ija雟kich, gdyby natkn掖 si na ten tekst, doszed豚y do wniosku, 瞠 natur Boga jest m闚ienie, przekazywanie Swych my郵i innym. I mia豚y racj, S這wo jest 鈔odkiem wyra瘸nia my郵i. Nazwanie Wiecznego Syna "S這wem" prowadzi nas do przekonania, 瞠 pragnienie wyra瘸nia siebie jest nieodzown cech Tr鎩cy 安i皻ej, 瞠 to B鏬 zawsze szuka sposobno軼i, by przem闚i, do swego stworzenia. Ca豉 Biblia potwierdza t my郵. B鏬 m闚i. Nie, 瞠 B鏬 przem闚i, ale 瞠 m闚i teraz. W swej naturze jest Kim, kto ci庵le m闚i. Wype軟ia 鈍iat swym m闚i帷ym G這sem.

Jedn z najwi瘯szych prawd jest to, 瞠 w tym 鈍iecie mamy do czynienia z G這sem Bo篡m. Najkr鏒sza i jedynie zadowalaj帷a teoria o powstaniu 鈍iata jest taka: "Przem闚i i sta這 si". Odpowiedzi na pytanie prawa natury "dlaczego" jest 砰wy G這s Boga nieod陰cznie widoczny w Jego stworzeniu. A S這wo Boga, przez kt鏎e powsta wszech鈍iat, nie mo瞠 by zrozumiane jako Biblia, poniewa nie jest to ani pisane, ani drukowane S這wo, ale wola Bo瘸 wyra穎na w strukturze wszystkich rzeczy. S這wo Bo瞠 jest tchnieniem Bo篡m wype軟iaj帷ym 鈍iat zdolno軼i do 篡cia. Najpot篹niejsz si陰 w przyrodzie jest S這wo Boga, a w豉軼iwie jest jedyn si陰 w przyrodzie, bowiem ca豉 energia przyrody bierze si st康, 瞠 zosta這 wypowiedziane S這wo pe軟e mocy.

Biblia jest zapisanym S這wem Bo篡m, a poniewa jest czym zapisanym, jest te czym ograniczonym wymogami atramentu i papieru lub sk鏎y. Jednak G這s Bo篡 篡je i jest wolny, tak jak wolny jest B鏬. "S這wa, kt鏎e Ja wam powiedzia貫m, s duchem i 篡ciem". W wypowiadanych s這wach zawarte jest 篡cie. S這wo Bo瞠 w Biblii tylko wtedy ma moc, gdy odpowiada Bo瞠mu S這wu we wszech鈍iecie. Ten wszechobecny G這s sprawia, 瞠 S這wo pisane ma moc. Inaczej le瘸這by zamkni皻e i u酥ione w ok豉dkach ksi捫ki.

Chaos us造sza S這wo i nasta porz康ek, us造sza豉 ciemno嗆 i sta豉 si 鈍iat這嗆. "B鏬 rzek i tak si sta這". Te bli幡iacze wyrazy, jako przyczyna i skutek, cz瘰to pojawiaj si w historii stworzenia opisanej w Ksi璠ze Rodzaju. S這wo "rzek" jest przyczyn dla s這wa "tak". S這wo "tak" - to wyra瞠nia "rzek" w czasie tera幡iejszym.

To, 瞠 B鏬 jest tutaj, i 瞠 przemawia - to s podstawy, na kt鏎ych opieraj si inne prawdy biblijne; bez nich nie mog這by by 瘸dnego objawienia. B鏬 nie napisa ksi捫ki i nie przekaza jej przez pos豉鎍a, aby by豉 czytana bez zrozumienia przez ludzkie umys造 pozbawione pomocy. Bo膨 ksi璕 jest wypowiadane S這wo, kt鏎e 篡je w Jego wyra穎nych S這wach, ci庵le m闚i帷e i wypowiadaj帷e Jego s這wa, i sprawiaj帷e, 瞠 cho mijaj lata, ono wci捫 ma moc. B鏬 tchn掖 na proch i powsta cz這wiek. On tchnie na ludzi i staj si prochem. "Synowie ludzcy, wracajcie!" - by這 wypowiedzianym przy upadku, s這wem, przez kt鏎e B鏬 wyda wyrok 鄉ierci na ka盥ego cz這wieka i ju nic wi璚ej nie musia dodawa. Odbywaj帷a si na ca造m obliczu ziemi smutna procesja rodu ludzkiego, przechodz帷ego od narodzin do grobu, jest dowodem, 瞠 Jego pocz徠kowe S這wo wystarczy這.

Przyjmujemy niski i prymitywny pogl康, je郵i wyobra瘸my sobie Boga podczas dokonywania dzie豉 stworzenia maj帷ego fizyczny kontakt z rzeczami, formuj帷ego i buduj帷ego rzeczy, tak jak to robi cie郵a. Biblia uczy inaczej: "Przez S這wo Pana powsta造 niebiosa i wszystkie ich zast瘼y przez tchnienie ust Jego. Bo On przem闚i, a wszystko powsta這; On rozkaza a zacz窸o istnie." "Przez wiar poznajemy, 瞠 S這wem Boga 鈍iaty zosta造 stworzone". I znowu musimy pami皻a, 瞠 B鏬 nie odwo逝je si to do swego pisanego s這wa, ale do swego m闚i帷ego G這su. Chodzi tu o G這s, kt鏎y jest o niezliczone wieki starszy od Biblii. G這s, kt鏎y nie ucich od czas闚 stworzenia, lecz ci庵le rozlega si w najdalszych zak徠kach wszech鈍iata.

S這wo Boga jest 篡we i skuteczne. Na pocz徠ku B鏬 przem闚i do nico軼i, i nico嗆 sta豉 si czym.

Nie zwracamy wystarczaj帷ej uwagi na g喚bi tre軼i zdania zapisanego w Ewangelii Jana: "By豉 鈍iat這嗆 prawdziwa, kt鏎e o鈍ieca ka盥ego cz這wieka, gdy na 鈍iat przychodzi". Przestawmy szyk zdania, a prawda ci庵le b璠zie taka sama: "Prawdziwa 鈍iat這嗆 o鈍ieca ka盥ego cz這wieka, kt鏎y przychodzi na 鈍iat". S這wo Boga porusza serca wszystkich ludzi jako 鈍iat這嗆 duszy. W sercach wszystkich ludzi 鈍ieci 鈍iat這嗆, d德i璚zy S這wo, i nie na od nich ucieczki. Co takiego musia這 zaistnie, je郵i B鏬 篡je i jest obecny w tym 鈍iecie. A aposto Jan m闚i, 瞠 tak jest, Nawet ci ludzie, kt鏎zy nigdy nie s造szeli o Biblii, zostali nauczeni z wystarczaj帷 jasno軼i, by usun望 wszelk wym闚k z serc na zawsze. "Wykazuj oni, 瞠 tre嗆 Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocze郾ie ich sumienie staje jako 鈍iadek, a mianowicie ich my郵i na przemian ich oskar瘸j帷e lub uniewinniaj帷e". "Albowiem od stworzenia 鈍iata niewidzialne Jego przymioty - wiekuista Jego pot璕a oraz b鏀two - staj si widzialne dla umys逝 przez Jego dzie豉, tak 瞠 nie mog si wym闚i od winy.

Wszechobecny G這s Boga nazywany jest cz瘰to przez staro篡tnych 砰d闚 "M康ro軼i", i m闚iono, 瞠 wsz璠zie rozlega si Jej g這s i bada ca陰 ziemi szukaj帷 odpowiedzi od syn闚 ludzkich. 茳my rozdzia Ksi璕i Przypowie軼i Salomona zaczyna si tak: "Czy M康ro嗆 nie nawo逝je, nie wysila g這su Roztropno嗆?" Dalej autor przedstawia m康ro嗆 jako pi瘯n kobiet, kt鏎e " na najwy窺zym szczycie, przy drodze, na rozstaju zasiada". Jej g這s rozlega si z ka盥ego miejsca, tak 瞠by dotar do ka盥ego. "Odzywam si do was m篹owie, wzywam was synowie ludzcy". Potem zwraca si do prostaczk闚 i g逝pich, aby s逝chali jej g這su. M康ro嗆 Bo瘸 czeka na duchow odpowied, kt鏎ej zawsze szuka豉, ale rzadko znajdowa豉. Tragedi jest, 瞠 chocia nasz wieczny dobrobyt zale篡 od s逝chania, wy獞iczyli鄉y nasze uszy, 瞠by nie s造sze.

Ten wszechobecny G這s zawsze rozbrzmiewa i cz瘰to trapi ludzi, cho nie rozumieli 廝鏚豉 swego strachu. Czy mo磧iwe jest, aby ten G這s, s帷z帷y si jak 篡wa mg豉 na serca ludzi, by nieodkryt przyczyn przygn瑿ienia sumienia i t瘰knoty za nie鄉iertelno軼i, wyznawan przez miliony ludzi od zamierzch造ch czas闚? Nie musimy si sili na odpowied. M闚i帷y G這s jest faktem. Natomiast ka盥y z nas musi sam dla siebie wyci庵n望 nauk z tego, jak inni ludzie na ten G這s reagowali.

Gdy B鏬 przem闚i z Nieba do naszego Pana, cz這wiek obracaj帷y si wok馧 w豉snej osoby, wyja郾i to jako naturaln rzecz. Powiedzieli: "zagrzmia這". Zwyczaj wyja郾iania Bo瞠go G這su przy pomocy praw natury jest podstaw wsp馧czesnej nauki. W 篡j帷ym i oddychaj帷ym kosmosie istnieje to "Co" tajemniczego, zbyt cudownego, zbyt strasznego, by mo積a to zg喚bi rozumem. Wierz帷y cz這wiek nie twierdzi, 瞠 rozumie. Pada na kolana i szepcze: "B鏬". Cz這wiek ziemski te kl瘯a, ale nie oddaje czci. Kl瘯a, by zbada, poszuka, znale潭 przyczyn powstania rzeczy i odpowiedzie na pytanie, jak to si sta這. Przypad這 nam w udziale 篡 w ze鈍iecczonym wieku. Nasze sposoby my郵enia, do kt鏎ych si przyzwyczaili鄉y, pochodz od naukowc闚, a nie od ludzi uwielbiaj帷ych Boga. Ch皻niej wyja郾iamy, ni uwielbiamy. Wykrzykujemy "zagrzmia這" i dalej kroczymy ziemsk drog. Ale ten G這s ci庵le rozbrzmiewa i szuka. Porz康ek i 篡cie 鈍iata zale膨 od tego G這su, ale ludzie s zbyt zaj璚i lub uparci, aby zwr鏂i na uwag.

Ka盥y z nas mia takie prze篡cie, kt鏎ego nie mogli鄉y wyja郾i nag貫 poczucie osamotnienia lub uczucie zdziwienia lub strach przed ogromem wszech鈍iata. Albo te odczuli鄉y chwilow 鈍iat這嗆 id帷 z jakiego innego s這鎍a, daj帷 nam w kr鏒kim b造sku pewno嗆, 瞠 jeste鄉y z innego 鈍iata, 瞠 nasze pochodzenie jest boskie. To, co wtedy zobaczyli鄉y, mog這 by zupe軟ym przeciwie雟twem tego, czego uczono nas w szkole, i w wielkiej sprzeczno軼i ze wszystkim, co wcze郾iej znali鄉y lub w ci wierzyli鄉y. Byli鄉y jednak zmuszeni odsun望 na bok w徠pliwo軼i w tym momencie, gdy chmury si rozst徙i造 i sami us造szeli鄉y i zobaczyli鄉y. Chc帷 wyja郾i te zjawiska, nie b璠ziemy w porz康ku wobec fakt闚, dop鏦i nie zgodzimy si, 瞠 istnieje chocia瘺y mo磧iwo嗆, i takie prze篡cia wynikaj z obecno軼i Boga we wszech鈍iecie i Jego ci庵貫go wysi趾u, by porozumie si z ludzko軼i. Nie odrzucajmy zbyt lekkomy郵nie takiej hipotezy.

Mam takie przekonanie (i nie b璠 si czu 幢e, je郵i nikt si z tym nie zgodzi), 瞠 ka盥a dobra i pi瘯na rzecz wyprodukowana przez cz這wieka jest jego b喚dn i hamowan przez grzech odpowiedzi na G這s Stw鏎cy rozbrzmiewaj帷y nad ziemi. Byli filozofowie i morali軼i, kt鏎zy 郾ili o cnocie, my郵iciele i reali軼i spekuluj帷y na temat Boga i nie鄉iertelno軼i, poeci i arty軼i. kt鏎zy stworzyli trwa陰 i czyst pi瘯no嗆 z naszej pospolitej materii: jak mo瞠my to wszystko wyt逝maczy? Nie wystarczy powiedzie: "To geniusz". A kto jest geniusz? CZy nie mog這by by tak, 瞠 jest to cz這wiek nawiedzony przez m闚i帷y G這s, mozol帷y si i walcz帷y jak op皻any, by osi庵n望 cel, kt鏎y tylko mgli軼ie pojmuje? To, 瞠 wielki cz這wiek m鏬 w swej pracy pomin望 Boga, 瞠 m鏬 nawet co napisa lub powiedzie przeciwko Bogu, nie niweczy my郵i, o kt鏎 mi chodzi. Bo瞠 odkupie鎍ze objawienie si w Pi鄉ie 安i皻ym jest niezb璠ne do osi庵ni璚ia wiary i pokoju z Bogiem. Wiara w zmartwychwsta貫go Zbawiciela jest konieczna, je郵i niewyra幡ie pragnienie nie鄉iertelno軼i maj doprowadzi nas do zadowalaj帷ej i daj帷ej odpocznienie wsp鏊noty z Bogiem. To przekonanie jest dla mnie wiarygodnym wyja郾ieniem istnienia wszelkiego dobra poza Chrystusem. Ale mo瞠sz nie przyj望 mojej tezy i te by dobrym chrze軼ijaninem.

G這s Bo篡 jest g這sem przyjaznym. Nikt nie musi si obawia s逝chania Go, chyba 瞠 podj掖 decyzj, aby mu si oprze. Krew Jezusa obj窸a nie tylko ras ludzk, ale i ca貫 stworzenie. "I aby przez Niego zn闚 pojedna wszystko ze sob: przez Niego i to, co na ziemi, i to, co w niebiosach, wprowadziwszy pok鎩 przez krew Jego krzy瘸". Zupe軟ie bezpiecznie mo瞠my zwiastowa przyjazne niebiosa. Niebo i ziemia wype軟ione s dobr wol Tego, kt鏎y mieszka w krzewie. Doskona豉 Krew oczyszczenia zapewnia to na zawsze.

Ktokolwiek tylko b璠zie s逝cha, us造szy m闚i帷e niebiosa. Z ca陰 pewno軼i obecne czasy nie nale膨 do takich, w kt鏎ych ludzie ch皻nie przyjmuj wezwanie, by s逝cha, bo s逝chanie obecnie nie nale篡 do popularnej religii. Znajdujemy si wr璚z na przeciwnym biegunie. Religia przyj窸a okropn herezj, 瞠 ha豉s, rozmach, aktywno嗆 i szum czyni, 瞠 cz這wiek staje si mi造 dla Boga. Ale mo瞠my nabra otuchy. Do ludzi ogarni皻ych burzami ostatniego wielkiego konfliktu B鏬 m闚i: "Zatrzymajcie si, i we Mnie uznajcie Boga...!" I ci庵le to powtarza tak jakby chcia powiedzie, 瞠 nasza si豉 i nasze bezpiecze雟two nie tkwi w ha豉sie, lecz w uciszeniu si.

Bardzo wa積e jest, by uciszy si w oczekiwaniu na Boga. Najlepiej, gdy jeste鄉y sami, z otwart Bibli. A wtedy, je瞠li zechcemy, mo瞠my zbli篡 si do Boga i zacz望 s造sze jak m闚i do nas w naszych sercach, My郵, 瞠 dla przeci皻nej osoby b璠zie to przebiega這 tak. Najpierw b璠zie to d德i瘯 Bo瞠j obecno軼i jakby spaceruj帷ej po Ogrodzie. Potem G這s, rozr騜nialny, ale ci庵le jeszcze niewyra幡y. A potem nast徙i ten radosny moment, gdy Duch 安i皻y zaczyna o鈍ieca Pisma, a to, co by這 tylko d德i瘯iem lub w najlepszym wypadku g這sem, stanie si wyra幡ym s這wem. Ciep造m, intymnym i jasnym jak s這wo drogiego nam przyjaciela. Nast瘼nie przyjdzie 篡cie i 鈍iat這嗆, a wreszcie to, co najlepsze: zdolno嗆, by widzie, odpoczywa i mie Chrystusa jako Zbawiciela, Pana i Wszystko.

Biblia nie stanie si nigdy 篡w ksi璕 dla nas, je郵i nie b璠ziemy pewni, 瞠 B鏬 przemawia we wszech鈍iecie. Przeskoczy z umar貫go i bezosobowego 鈍iata do dogmatycznej Biblii - oznacza co zbyt trudnego dla wi瘯szo軼i ludzi. Mog nawet przyznawa, 瞠 powinni przyj望 Bibli jako S這wo Boga, i mog nawet pr鏏owa o niej tak my郵e, ale wci捫 nie s w stanie uwierzy, 瞠 S這wa na stronicach Pisma 安i皻ego s skierowane do nich. Kto mo瞠 nawet powiedzie: "Te s這wa s skierowane do mnie", a jednak nie czuje w swym sercu i nie wie, 瞠 tak jest. Sta si ofiar rozdwojonej psychologii. Pr鏏uje my郵e, 瞠 B鏬 wsz璠zie jest niemow, a m闚i tylko w tej Ksi璠ze.

Wydaje mi si, 瞠 wi瘯szo嗆 naszej religijnej niewiary pochodzi z b喚dnej koncepcji i niew豉軼iwego stosunku do Pism Prawdy. Milcz帷y B鏬 nagle zacz掖 m闚i w tej Ksi璠ze, a gdy j sko鎍zy pisa, na zawsze wr鏂i do ciszy. Teraz czytamy t Ksi璕 jako zapis tego, co B鏬 powiedzia, gdy przez kr鏒ki czas mia ochot m闚i. Jak mo瞠my wierzy, maj帷 takie pomys造 w g這wie? Fakty jednak s takie, 瞠 B鏬 nie milczy, i 瞠 nigdy nie milcza. M闚ienie jest Jego charakterem. Druga Osoba Tr鎩cy 安i皻ej jest nazwana "S這wem". Biblia jest nieuniknionym rezultatem ci庵貫go Bo瞠go m闚ienia. Jest to nieomylna deklaracja Jego umys逝, wyra穎na w znanych nam s這wach.

My郵, 瞠 nowy 鈍iat wynurzy si nam z religijnej mg造, gdy zaczniemy traktowa Bibli jako Ksi璕, kt鏎a nie tylko raz przem闚i豉, ale kt鏎a teraz przemawia. Prorocy zwykle m闚ili: "Tak m闚i Pan", i mieli na my郵i to, 瞠 B鏬 teraz przemawia do s逝chaj帷ych. Mo瞠my u篡 czasu przesz貫go, by zupe軟ie poprawnie wykaza, 瞠 w pewnym okre郵onym czasie, pewne okre郵one S這wo Bo瞠 raz wypowiedziane jest ci庵le wypowiadane. Tak, jak dziecko raz narodzone ci庵le 篡je, lub jak 鈍iat raz stworzony ci庵le istnieje. S to tylko niedoskona貫 ilustracje, poniewa dzieci umieraj, a 鈍iaty gasn, lecz S這wo Bo瞠 trwa na wieki.

Je郵i tylko chcesz dalej pozna Pana, natychmiast podejd do otwartej Biblii spodziewaj帷 si, 瞠 do ciebie przem闚i. Nie traktuj jej jak rzeczy, kt鏎 mo積a przek豉da z miejsca na miejsce. Jest to co wi璚ej ni rzecz, to jest G這s, S這wo, w豉sne S這wo 砰j帷ego Boga.

Panie, uczy mnie s逝cha. Czasy s ha豉郵iwe, a moje uszy s zm璚zone tysi帷em g這郾ych nieustannie atakuj帷ych d德i瘯闚. Daj mi Ducha, jakiego mia ch這piec Samuel, gdy m闚i do Ciebie: "M闚, Panie, bo s逝ga Tw鎩 s逝cha". Pozw鏊 mi s造sze Ciebie, gdy m闚isz w moim sercu. Pozw鏊 mi przyzwyczai si do d德i瘯u Twego G這su, aby jego tony sta造 si mi bliskie, gdy ucichn d德i瘯i ziemi, a jedynym d德i瘯iem b璠zie muzyka Twego M闚i帷ego G這su. Amen.

A. W. Tozer



Chcia(a)bym przes豉 ten artyku poczt elektroniczn na adres:

Moje imi i nazwisko:



Wersja HTML - Copyright by Czytelnia Chrze軼ijanina, 1998